مقدمه توحید مرحوم علامه رحمة الله: جناب عارف متالّه، محمد بهاری رحمة الله علیه فرموده است: فقه مقدمهٔ تهذیبِ اخلاق و اخلاق مقدمهٔ توحید است، بیچاره در مقدمهٔ اوّلی گیر کرده و هنوز چند مقدمهٔ دیگر مانده است. هزار و یک نکته| نکته ۱۳۰ کانال علامه حسنزاده ● @alame_Hasanzade ●
1-وصیت به مال غیر و معلق به فوت خود فضول باطل مثلا علی بگوید بعد فوت من مال جواد شود برای حسن. 2-وصیت به مال غیر و معلق به فوت غیر یعنی مالک اصلی غیرنافذ خواهد بود مثل این که علی بگوید بعد فوت علی اموالش برسد به حسن. 3-حق تنفیذ و رد وصیت فضولی قائم به شخص است. 4-ایقاعات فضولی علی الاصول غیرنافذ هستند و در طلاق فضولی...
1- تنفیذ هریک از معاملات فضولی معاملات بعد آن را نافذ و قبل آن را باطل می کند. 2-اگر مالک یکی از معاملات را رد کند معاملات سابق بر آن باطل و معاملات بعد از آن همچنان غیرنافذ است.
1-متعامل فضولی ید غاصبانه دارد حسن نیت و عدم آن موثر نیست و ضامن مستوفات و غیرمستوفات است. 2-درصورت علم متعامل فضولی او فقط حق مراجعه به فضول برای گرفتن ثمن را دارد و مستحق خسارت نیست. 3-درصورت جهل متعامل فضولی او مراجعه به فضول برای گرفتن ثمن و کلیه خسارات را دارد و اگر ثمن پول باشد شاخص تورم طبق قیمت روز محاسبه می...
نفس را عادت نده... مرحوم علامه رحمة الله: نفس را عادت ندهید که خلاف فکر کند و خلاف بیندیشد و دروغ بگوید، ولو به مطایبه باشد، زیرا به همین اندازه که به خلاف گرایش پیدا کرد، در کارش و خوابش اثر میگذارد، و خوابهایش پریشان میشود، و هرچه افکار آلوده شود، و انسان نیات کج و معوج داشته باشد، در وى اثر میگذارد. شرح اسفار...
1-اگر قبل از تنفیذ و رد مالک فوت کند این حق به وراث او می رسد. 2-دربرخی موارد حق رد و تنفیذ قائم به شخص است و به وراث او در صورت فوت نمی رسد وصیت عقود مجانی 3-انتقال حق تنفیذ و رد به وراث از باب مالکیت است پس فقط به وراثی می رسد که از آن مال ارث می برند مثلا زوجه در اصل زمین این حق را ندارد. 4-این حق قابل تجزیه است...
1-در تنفیذ و رد فوریت شرط نیست و فسخ مخصوص عقود نافذ است نه غیرنافذ.ماده 252 قانون مدنی 2-رضایت باید ابراز شود و سکوت مالک تنفیذ نیست ولو با حضور در مجلس عقد و تنفیذ و رد ایقاع غیرقابل رجوع هستند. مواد 249 و 250 و 252 3-تجزیه تنفیذ صحیح نیست و تنفیذ بخشی از معامله توسط مالک رد معامله فضولی است و ایجابی تازه است حتی...
بازدید سه ساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب تولید کتاب و ترویج کتابخوانی، وظیفه مهم مسئولان حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز دوشنبه با حضور در سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به مدت ۳ ساعت از غرفههای مختلف کتاب بازدید کردند. رهبر انقلاب در این بازدید ضمن گفتگو با ناشران، نویسندگان و...
1-نظریه کشف حقیقی: کاشف از انتقال یعنی هم عین و هم منافع از زمان انعقاد به طرف مقابل می رسد. 2-نظریه کشف حکمی: عین از زمان تنفیذ و منافع از زمان انعقاد عقد (معاملات فضولی و اکراهی ماده 258 قانون مدنی) 3-نظریه نقل: تنفیذ ناقل است یعنی عین و منافع از زمان تنفیذ است.(عقود معلق از زمان حصول معلق علیه) وقتی مالک یکی از...
1-عقد فضولی در حیطه کلیه عقود منعقد می شود اعم از تملیکی و اذنی و عهدی 2-عقد فضولی غیرنافذ و مبنای تنفیذ در این معاملات اعطای نمایندگی از جانب مالک به فضول بوده است. 3-عالم و جاهل بودن فضول و مشتری در این عقد تاثیری ندارد. 4-اگر شخصی خارج از حیطه وکالت عقدی منعقد کند فضولی است و سوءنیت در آن تاثیری ندارد.
اگر شخصی از جانب دیگری بدون این که نمایندگی داشته باشد معامله کند چنین عقدی را فضولی می گوییم شخصی که به نام دیگری معامله کرده است معامل فضولی و شخص مقابل را متعامل فضولی گوییم. ماده 247 قانون مدنی
مواردی است که به واسطه بطلان شرط یا به واسطه تخلف مشروط علیه از انجام شروط قراردادی حق فسخ ایجاد می شود به این خیار تخلف از شرط می گوییم. این خیار فوری نیست فقط در یک مورد اگر ضمن عقد نکاح بیاید فوری است.
درج طلاق به عنوان شرط فعل و نتیجه باطل است زیرا خلاف اخلاق حسنه است. درج نکاح به عنوان شرط فعل وجود دارد ولی امکان الزام وجود ندارد و فقط حق فسخ می دهد. درج نکاح به عنوان شرط نتیجه صحیح است. درج شرط صفت نتیجه و فعل ضمن عقد نکاح صحیح است.